UKÁZOVÝ TEST - MATURITA Z ČESKÉHO JAZYKA 2014

Máte na to odmaturovat z češtiny? Zkuste si cvičný test! :) Použity jsou úlohy z Cermatu a z OSP společnosti Scio. Výsledky jsou uvedeny na konci testu. Procenta u udělování známek jsou pouze orientační. Očekáváme samé 1!  :)

1. Tato úloha obsahuje v zadání dvojici výrazů oddělených dvojtečkou. Vyberte z možností tu, v níž je významový vztah nejpodobnější uvedené dvojici. (SCIO)

AUTO : KOLO

(A) ryba : žábry

(B) telefon : sluchátko

(C) pes : noha

(D) slepice : vejce

(E) bicykl : přilba

2. V každé z následujících vět jsou jedno nebo dvě prázdná místa, která značí, že ve větě bylo něco vynecháno. Vyberte z nabízených možností slovo nebo dvojici slov, která se významově a stylisticky nejlépe hodí do příslušné věty jako celku. (SCIO)

Mládí velmi ________ reaguje na křivdy a obrací se proti jejich ________.

(A) pozitivně - pachatelům

(B) negativně - příčinám

(C) rádo - důsledkům

(D) pohotově - působitelům

(E) citlivě - strůjcům

3. V následující úloze vyberte z nabízených možností to slovo či výraz, který se nejvíce blíží opačnému významu slova či výrazu v zadání. Pozor, v úlohách jde často o odlišení velmi jemných rozdílů. (SCIO)

OBŠÍRNĚ

(A) krátce

(B) stroze

(C) jednoduše

(D) stručně

(E) jednostranně

4. Ve které z následujících vět je pravopisná chyba? (CERMAT)

(A) V osamnění prožila celý svůj život.

(B) Ulice malého města ztemněly s přicházející nocí.

(C) Švédštinu se letos bude učit zatím jen soukromě.

(D) Po rozvodu se společné jmění rozdělí rovným dílem.

5. VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 5–7 (CERMAT)

Už dost, řek sem si. Potoku, přestaň vzpomínat na mládí, sou jiný věci. Ale… napadlo

mě, když moh ňákou knihu napsat takovej Jícha, tak proč ne já. Ale napsal bych ji

kanacky. Na těle měněnýho světa, na troskách bejvalýho času bych započal slavnou

kapitolu kanackýho písemnictví! Dalšího postbabylónskýho. Ale když už: tak už.

Napíšu tu knihu surovou postbabylonštinou, tak jak jsem ji pochytil na svých toulkách

v minulosti, přítomnosti i budoucnosti.

Jistě… všechno už bylo napsaný… ale člověk se musí snažit, jak říkal jeden muj

spolubojovník… Žížalák… všechno už je napsaný, všechno je vomletý, taky bych musel

dokola… pořád to samý, ale ono je to jedno, nikdo stejně neslyší…

(J. Topol, Sestra)

 5. Které z následujících jazykových prostředků se ve výchozím textu uplatňují nejvýrazněji?

(A) argotické výrazy

(B) archaické výrazy

(C) prvky obecné češtiny

(D) prvky hovorové češtiny

6. Které z následujících jmen označuje vypravěče výchozího textu?

(A) Jícha

(B) Topol

(C) Potok

(D) Žížalák

7. Kterou z následujících interpretací připouští výchozí text?

(A) Svět během dějinných období zůstává stále identický.

(B) Mnoho věcí v životě přijde tak nějak samo, bez námahy.

(C) Když se člověk pokouší podat světu svědectví, nesdělí tím nic nového.

(D) Jedna kapitola knihy bude tematizovat pouze to, co se děje teď a tady.

8.  Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost: (CERMAT)

A) A taky jsou tam obchody plné mšic a sladké šťávy… Mravenec jde a jde stále kupředu za svou vidinou po nekonečné koleji. Náčelník stanice je zlomyslný mužík.

B) Koleje se lesknou na slunci a po jedné z nich se řítí mravenec. Náčelník stanice ho dobře vidí! Mravenec leze po koleji, i když u tratě je zřetelný nápis CHODITI PO KOLEJÍCH ÚŘEDNĚ ZAKÁZÁNO.

C) Věří, že se po kolejích dostane do Prahy a potom… Představuje si Prahu jako obrovské mraveniště, nad kterým se pnou Hradčany ze suchého jehličí. V nekonečných chodbách tohoto mraveniště žije téměř milion černých mravenců a spisovatel Ondřej Sekora.

D) Mravenec je prosťáček. Úřední nápis ho vzruší stejně málo jako třeba světová válka. Mravenec má jiné starosti než sledovat, co si na sebe lidi vymyslili. Má svůj cíl.

E) Nechá mravenci v příhodný okamžik přehodit výhybku a mravenec – nic netuše – se tím pádem metr po metru blíží k Chebu.

(J. Suchý, Sto povídek aneb nesplněný plán)

9. Která z následujících vět obsahuje morfologicky chybný tvar slova? (CERMAT)

(A) Povstalci zajmuli skupinu turistů a požadovali za ně výkupné.

(B) Náhle ho k sobě přitiskl tak silně, až otec na chvíli přestal dýchat.

(C) Přemýšlej během prázdnin o tom, zda by ses k nám nepřestěhoval.

(D) Když skončila porada, pokusil jsem se o tom problému promluvit ještě se dvěma nebo třemi lidmi.

VÝSLEDKY: 1. C, 2. E, 3. D, 4. A, 5. C, 6. C, 7. C, 8. BDCAE, 9. A

HODNOCENÍ (u opravdové maturity je mnohem více úkolů, hodnocení je tedy orientační.

2 body: 1,2,4,7

3 body: 3,5,6,8,9

28 – 24 1

24 – 20 2

20 – 16 3

16 – 12 4

 

    Veronika Ernygrová