Rozhovor se zástupkyní ředitele Mgr. Bc. Řehákovou

16.04.2014 12:56

Blíží se maturitní zkoušky a náš časopis k této příležitosti přináší exkluzivní rozhovor se zástupkyní ředitele, Mgr. Bc. Marcelou Řehákovou.

  1. Je známo, že maturity připravujete právě Vy. Setkala jste se s nějakým úskalím při této práci?

„To je velmi obtížná otázka. Jisté potíže nastaly při transformaci z původního modelu maturity na stávající, maturita se rozdělila na společnou a profilovou část, na což nikdo z nás nebyl zvyklý, problémem byla počáteční neinformovanost a následně tedy časová náročnos spojená s proškolováním učitelů.“

  1. Jaký je Váš názor na současnou podobu maturit? Můžete ji porovnat s jejím dřívějším formátem?

„Nejprve pár slov ke společné části. Co se týče českého jazyka, došlo k jednoznačnému zjednodušení. Studenti si vybírají dvacet literárních děl, musí se naučit daleko méně látky než před několika lety. Mohou mluvit přesně o tom, co je zajímá. Pro stávající maturitu ráda používám termín „STUDENT FRIENDLY“. Studenti nemusejí mít všeobecný přehled, i přesto se někteří u maturity z češtiny setkávají s neúspěchem.

U cizích jazyků se mi koncepce s pracovními listy s otázkami a obrázky líbí, co se mi nelíbí je však nemožnost zajištění objektivity u slohových prací. Učitel gymnázia totiž vždy bude hodnotit slohovou práci jinak než vyučující na učilišti. Podle mého názoru by bohatě stačil didaktický test a ústní část připravovaná školou.

Ohledně matematiky mě těší, že o ni narůstá zájem, letos z ní maturuje 67 studentů. I matematika je snadnější, pro naše žáky je bez problémů zvládnutelná.

Profilovou část si připravujeme sami tak, jak nám to vyhovuje, doufám, že vše funguje dobře. Předmětové komise se snaží sjednotit podmínky ke konání zkoušky.

Celkově je tedy nová maturita lehčí, což je nejmarkantnější u českého jazyka.“

  1. Právě z češtiny je však pravidelně „maturitní úmrtnost“ nejvýraznější, čím si to vysvětlujete?

„Studenti si berou k maturitě knihy, které si nepřečetli, a naivně si myslí, že je u zkoušky „okecají.“ Druhým problémem jsou slohové práce. Někteří studenti nejsou schopni dodržet kritéria daného slohového útvaru, který si přitom u maturity mohou vybrat.“

  1. Napadají Vás nějaké užitečné maturitní rady pro studenty?

„Přijďte včas a vhodně oblečení, jedná se o významnou společenskou událost. Nejobtížnější je zůstat během maturity v klidu, proto radím se co nejvíce připravit, nestresovat se, snažte se o spisovný hlasitý projev. Maturant tedy má být člověk vhodně oblečený, naučený s utříbenými myšlenkami. Nejdůležitější je dobrá příprava, projít si všechny otázky, nic nepodcenit. Při kvalitním naučení ani nervozita nehraje roli."

  1. Na závěr prosím zavzpomínejte na svoji maturitu? Máte z tohoto období nějaké perličky, zábavné historky.

„Maturitu jsem skládala vzhledem ke svému humanitnímu zaměření ze tří jazyků: českého, anglického a francouzského a ještě ze ZSV. Ze všech předmětů jsem odmaturovala na výbornou.  Z angličtiny jsem si vylosovala systémy vlád, z češtiny období májovců, ruchovců a lumírovců. Na téma z francouzštiny si už přesně nevzpomínám, bylo to něco zeměpisného. Snažila jsem se nic nepodcenit, ale při ZSV jsem měla otázku ze středověké filozofie, což byla jedna asi ze dvou nebo tří otázek, které jsem se zcela nenaučila. Já jsem však zabojovala, z hodin českého jazyka jsem znala historický kontext doby, uměla jsem Tomáše Akvinského a Bibli, na čemž jsem tedy celou zkoušku postavila.

Závěrem našeho rozhovoru přeji všem maturantům hodně štěstí, hlavu vzhůru a elán na přípravu, důležité je mít správnou motivaci.“

                                                                                                                                                                        Přemysl Kosejk